O tym, jak duże znaczenie dla zdrowia i ogólnego samopoczucia może mieć regularne korzystanie z sauny suchej, doskonale wiedzą Finowie czy inni mieszkańcy krajów bałtyckich, którzy regularnie odwiedzają ten przybytek. W Finlandii - ojczyźnie sauny fińskiej - jest ich ok. 2 miliony, w tym ponad połowa z nich znajduje się w domach prywatnych. Sauna stała się częścią kultury tego narodu. Popularność sauny nie ogranicza się jednak do wskazanego regionu – sauna to miejsce znane i chętnie uczęszczane niemal na całym świecie. Jak działa, co daje i przede wszystkim – jak korzystać z niej w bezpieczny dla naszego zdrowia sposób?

Sauna sucha czy parowa? Rodzaj ma znaczenie!

Wyróżnić można 2 najbardziej popularne rodzaje saun: to sauna sucha (fińska) oraz sauna parowa (łaźnia rzymska). Dla sauny suchej charakterystyczne jest suche, gorące powietrze (dochodzące nawet do 100 °C), o niskiej wilgotności (do 20%). W saunie parowej temperatury są niższe (40-50 °C), natomiast wilgotność powietrza dochodzi do niemal 100%. Stąd też sauny fińskie są wykonywane z drewna, mogą być zbudowane w formie domku (sauny zewnętrzne) lub kabin (sauny wewnętrzne, domowe). Sauny parowe to natomiast pomieszczenia wyłożone kamieniem, ceramiką lub wzmocnionym akrylem.

zalety korzystania z sauny

Sauna na podczerwień, czyli infrared

Jedną z odmian sauny suchej jest sauna infrared – inaczej sauna na podczerwień, infrasauna. Jest to sauna niskotemperaturowa (temperatura sięga do 60 °C), o niskiej wilgotności powietrza. Jak działa? Źródłem ciepła w takiej saunie są promienniki podczerwieni (ceramiczne, kwarcowe, węglowe lub inne), które bezpośrednio ogrzewają nasze ciało, a nie powietrze. Promienie IR (infrared) są bezpieczne: emituje je każdy, powszechnie nam znany obiekt - również my sami. Największą zaletą kabin na podczerwień jest fakt, iż ich działanie zbliżone jest do działania światła słonecznego, co sprawia, że może z nich korzystać większość osób.

Sauna sucha – co daje?

jakie są zalety korzystania z sauny suchejCzas przedstawić najważniejsze zalety sauny suchej. Co daje korzystanie z tego rodzaju miejsca? Seans w saunie suchej odpręża i relaksuje. Jej działanie odczują zwłaszcza osoby będące w silnym stresie. Kilkanaście minut pobytu w kabinie odczuwalnie złagodzi napięcie i pozwoli się rozluźnić. Dzięki temu, że efektem kąpieli cieplnej jest otwieranie się porów w skórze i silne pocenie się, pobyt w saunie suchej sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Pod wpływem odpowiedniej temperatury, odblokowują się gruczoły łojowe, a zatem oczyszcza się również sama skóra. Staje się ona gładka i delikatna. Poprzez znaczną utratę wody z organizmu, sauna sucha wykazuje również właściwości poprawiające metabolizm. Należy jednak pamiętać, by utracone płyny uzupełnić bezpośrednio po zakończeniu cieplnej kąpieli. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas korzystania z sauny fińskiej, w której panuje dużo wyższa temperatura niż w saunie infrared.

Co jeszcze daje regularne odwiedzanie sauny? Korzystanie z sauny infrared poprawia krążenie, dzięki czemu tkanki są lepiej ukrwione i dotlenione, a poprzez to nasze samopoczucie ulega znacznej poprawie - mija zmęczenie, a my czujemy się zrelaksowani. Nawet kilkunastominutowy seans w kabinie IR potrafi zregenerować nasz organizm po dużym wysiłku fizycznym. 

Jak korzystać z sauny?

Korzystanie z sauny suchej jest bardzo proste, jednak przed pierwszą wizytą lepiej zapoznać się z podstawowymi zasadami.

  • Z sauny najlepiej korzystać wieczorem lub o takiej porze dnia, by po pobycie w niej móc się się swobodnie zdrzemnąć. Po kilkudziesięciu minutach od wyjścia z sauny, może nas ogarnąć senność. Po krótkiej drzemce na pewno obudzimy się jednak rześcy i pełni energii do działania.
  • Przed wejściem do sauny należy skontrolować swój stan głodu. Nie powinno się korzystać z sauny będąc głodnym, gdyż grozi to omdleniem. Z kolei przejedzenie też nie jest korzystne - tuż po jedzeniu Twój organizm poświęca swoją energię na trawienie, a to nie współgra dobrze z pobytem w saunie. Najbezpieczniej zjeść posiłek około godzinę przed wejściem do sauny.
  • Niektórzy decydują się na skorzystanie z sauny tuż po treningu fizycznym, lecz nie jest to dobre rozwiązanie. Po intensywnym wysiłku odczekaj jakiś czas, nim wejdziesz do sauny.

Jak się wchodzi do sauny?

  • Przed każdym wejściem do sauny należy wziąć szybki prysznic i wytrzeć się ręcznikiem, aby oczyścić swoje ciało. To samo dotyczy włosów. Mokre włosy w saunie mogą ulec zniszczeniu.
  • Do sauny można wejść w ręczniku lub stroju kąpielowym, jednak najlepiej korzystać z niej nago.
  • Warto mieć ze sobą klapki, zwłaszcza korzystając z sauny w miejscach publicznych.

Jak długo można przebywać w saunie?

  • Najlepsze efekty daje pobyt w saunie przez 8-15 minut jednorazowo.
  • Takich sesji można wykonać trzy. Pomiędzy każdym wyjściem i wejściem należy wziąć zimny prysznic i dokładnie się osuszyć.
  • Po ostatnim wyjściu z sauny należy nawilżyć skórę i wypić co najmniej litr wody.

Sauna sucha - przeciwwskazania

Sauna sucha oferuje wiele dobrego, lecz trzeba mieć świadomość, że mimo licznych pozytywów, nie wszyscy mogą z niej korzystać. Osoby, które cierpią na pewne choroby przewlekłe, borykające się z niektórymi dolegliwościami albo przyjmujące leki, przed pierwszą kąpielą cieplną powinny skonsultować się ze swoim lekarzem. Dotyczy to w szczególności osób mających problemy z sercem, ciśnieniem, astmą, osób chorych na nowotwór, epilepsję, jaskrę, mających chorobę Parkinsona, stwardnienie rozsiane, ostre stany reumatyczne lub są po zabiegu chirurgicznym.

Przeciwwskazaniami do korzystania z sauny są również:

  • stan podgorączkowy,
  • ciąża (lub jej podejrzenie),
  • miesiączka,
  • hemofilia,
  • grzybica,
  • wszczepione implanty,
  • upojenie alkoholowe i stan tuż po nim (tzw. kac),
  • stan pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających.

Pamiętaj: aby zachować zdrowie i móc czerpać z sauny to, co najlepsze, trzeba z niej korzystać w sposób rozważny! Rozsądne korzystanie z sauny pozwoli w pełni czerpać z jej dobrodziejstw.