Sauna sucha to ulubiony sposób relaksu Finów i mieszkańców innych krajów północnych oraz nadbałtyckich. Prócz odprężenia, sauna ma również pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Przed rozpoczęciem użytkowania, należy jednak zastanowić się: jaką saunę wybrać? Co daje nam sauna sucha? Jakie są zalety sauny parowej? Okazuje się, że ważną kwestią jest nie tylko jak korzystać z sauny, ale też którą wybrać.

Sauna sucha czy parowa? Rodzaj ma znaczenie!

Chcąc wybrać się na saunę, bądź zamontować taką w domu, stajemy przed wyborem wśród dwóch najpopularniejszych rodzajów. Sauna sucha i sauna parowa to najpopularniejsze i najdłużej używane warianty sauny.

Sucha sauna, zwana również sauną fińską, charakteryzuje się gorącym i suchym powietrzem. Nie doświadczymy w niej wysokiej wilgotności powietrza – oscyluje ona w okolicach 20%. Istotną różnicą między sauną suchą, a rzymską jest temperatura. Sauna fińska to temperatury dochodzące nawet do 100 stopni Celsjusza. Sucha sauna jest zbudowana z drewna.

Sauna parowa jest nazywana także sauną rzymską – z uwagi na pochodzenie, czyli łaźnie rzymskie. Ten rodzaj sauny charakteryzuje się niższą temperaturą wewnątrz pomieszczenia – do 50 stopni Celsjusza. Sauny parowe są również wykonane z innego materiału niż fińskie – z reguły wykłada się je kamieniem, ceramiką albo wzmocnionym akrylem.

zalety korzystania z sauny

Sauna na podczerwień, czyli infrared

Jedną z odmian sauny suchej jest sauna infrared – inaczej sauna na podczerwień, infrasauna. Jest to sauna niskotemperaturowa (temperatura sięga do 60 °C), o niskiej wilgotności powietrza. Jak działa? Źródłem ciepła w takiej saunie są promienniki podczerwieni (ceramiczne, kwarcowe, węglowe lub inne), które bezpośrednio ogrzewają nasze ciało, a nie powietrze. Promienie IR (infrared) są bezpieczne: emituje je każdy, powszechnie nam znany obiekt - również my sami. Największą zaletą kabin na podczerwień jest fakt, iż ich działanie zbliżone jest do działania światła słonecznego, co sprawia, że może z nich korzystać większość osób.

Sauna sucha – co daje?

jakie są zalety korzystania z sauny suchejCzas przedstawić najważniejsze zalety sauny suchej. Co daje korzystanie z tego rodzaju miejsca? Seans w saunie suchej odpręża i relaksuje. Jej działanie odczują zwłaszcza osoby będące w silnym stresie. Kilkanaście minut pobytu w kabinie odczuwalnie złagodzi napięcie i pozwoli się rozluźnić. Dzięki temu, że efektem kąpieli cieplnej jest otwieranie się porów w skórze i silne pocenie się, pobyt w saunie suchej sprzyja usuwaniu toksyn z organizmu. Pod wpływem odpowiedniej temperatury, odblokowują się gruczoły łojowe, a zatem oczyszcza się również sama skóra. Staje się ona gładka i delikatna. Poprzez znaczną utratę wody z organizmu, sauna sucha wykazuje również właściwości poprawiające metabolizm. Należy jednak pamiętać, by utracone płyny uzupełnić bezpośrednio po zakończeniu cieplnej kąpieli. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas korzystania z sauny fińskiej, w której panuje dużo wyższa temperatura niż w saunie infrared.

Co jeszcze daje regularne odwiedzanie sauny? Korzystanie z sauny infrared poprawia krążenie, dzięki czemu tkanki są lepiej ukrwione i dotlenione, a poprzez to nasze samopoczucie ulega znacznej poprawie - mija zmęczenie, a my czujemy się zrelaksowani. Nawet kilkunastominutowy seans w kabinie IR potrafi zregenerować nasz organizm po dużym wysiłku fizycznym.

Jakie sauna ma przeciwwskazania? Kto powinien uważać?

Docenienie w pełni zalet sauny suchej i parowej wiąże się z odpowiednim przygotowaniem – między innymi merytorycznym. Warto sobie zadać pytanie jak korzystać z sauny, by zapobiec potencjalnym wypadkom i ubytkom na zdrowiu.

Korzystając z sauny suchej możemy odprężyć swój organizm, zrelaksować się, a także otworzyć pory i usunąć toksyny z organizmu. Warto pamiętać jednak o podstawowych zasadach korzystania z sauny:

  • Przed wejściem do sauny weź szybki prysznic i oczyść ciało, a następnie wytrzyj się ręcznikiem – zwłaszcza włosy,

  • Korzystaj z sauny nago – materiał może się przylepić do skóry i cię poparzyć,

  • Wchodząc do publicznej sauny, pamiętaj o klapkach,

  • Używając sauny parowej, nie przebywaj wewnątrz dłużej niż 15 minut jednorazowo,

  • Po opuszczeniu kabiny nawilż skórę i uzupełnij płyny – wypij minimum litr wody.

Czy sauna parowa oraz sucha są dla wszystkich? Istnieją pewne przeciwwskazania, które uniemożliwiają lub utrudniają korzystanie z saun. Przy wszystkich ich korzyściach, sauny mogą być też zagrożeniem. Przed skorzystaniem z sauny, osoby borykające się z przewlekłymi chorobami lub przyjmujące leki, powinny skonsultować się ze swoim lekarzem. Przeciwwskazaniami do korzystania z sauny suchej są stwierdzone choroby serca, ciśnienia, astma, a także nowotwory, epilepsja, jaskra, stwardnienie rozsiane lub choroba Parkinsona.

Ponadto, korzystać z sauny nie powinny osoby w ciąży, cierpiące na hemofilię, grzybicę oraz posiadające implanty. Nie powinno się wchodzić do sauny bezpośrednio po intensywnym wysiłku fizycznym, a także gdy jesteśmy głodni. Powinniśmy zjeść posiłek około godziny przed korzystaniem z sauny.

Jak korzystać z sauny?

Korzystanie z sauny suchej jest bardzo proste, jednak przed pierwszą wizytą lepiej zapoznać się z podstawowymi zasadami.

Z sauny najlepiej korzystać wieczorem lub o takiej porze dnia, by po pobycie w niej móc się się swobodnie zdrzemnąć. Po kilkudziesięciu minutach od wyjścia z sauny, może nas ogarnąć senność. Po krótkiej drzemce na pewno obudzimy się jednak rześcy i pełni energii do działania.

Niektórzy decydują się na skorzystanie z sauny tuż po treningu fizycznym, lecz nie jest to dobre rozwiązanie. Po intensywnym wysiłku odczekaj jakiś czas, nim wejdziesz do sauny, by odczuć jej zalety.

Jak się wchodzi do sauny?

Przed każdym wejściem do sauny fińskiej i parowej należy wziąć szybki prysznic oraz wytrzeć się ręcznikiem, aby oczyścić swoje ciało. To samo dotyczy włosów. Mokre włosy w saunie mogą ulec zniszczeniu.

Do sauny można wejść w ręczniku lub stroju kąpielowym, jednak najlepiej korzystać z niej nago.

Jak długo można przebywać w saunie?

Najlepsze efekty daje pobyt w saunie przez 8-15 minut jednorazowo. Takie korzystanie z sauny jest najwydajniejsze i najbezpieczniejsze dla organizmu.

Takich sesji można wykonać trzy. Pomiędzy każdym wyjściem i wejściem należy wziąć zimny prysznic i dokładnie się osuszyć.