Przygotowujesz ogród na sezon?Meble ogrodowe do 50% taniejSPRAWDŹ ❯
Ikona koszyka 0
Twój koszyk jest pusty
Ikona trzech poziomych linii Ikona krzyżyka

Czy sauna jest zdrowa? Wpływ sauny na organizm

5 paź. 2022 r. • 4 min czytania

Sauna uznawana jest za jeden z najprzyjemniejszych i najbardziej odprężających sposobów na ogólną poprawę zdrowia fizycznego i kondycji psychicznej. Mimo to wiele osób wciąż zadaje sobie pytanie: czy sauna jest zdrowa i jak właściwie wpływa na organizm człowieka? Okazuje się, że seanse w saunie niosą ze sobą szereg korzyści zdrowotnych - poprawę samopoczucia, polepszenie stanu skóry, redukcję stresu i zmęczenia oraz wzmocnienie układów krwionośnego i odpornościowego.

Czy sauna jest zdrowa? Wpływ sauny na organizm

Spis treści:

Jak sauna wpływa na zdrowie?

Najważniejsze zalety korzystania z sauny suchej czy parowej to przede wszystkim pobudzenie układu krwionośnego oraz autoimmunologicznego. Regularne wizyty mają również zbawienny wpływ na samopoczucie - zmniejszają uczucie zmęczenia, niwelują napięcie mięśni i redukują stres, minimalizując jego negatywne skutki. Na tym jednak nie koniec korzyści! Zabiegi w saunie przyczyniają się do regulacji pracy gruczołów i detoksykacji całego organizmu, dzięki czemu poprawia się ogólna kondycja skóry i cery. Kąpiele cieplne są więc znakomitą formą relaksu, która jednocześnie pozwala kompleksowo zatroszczyć się o zdrowie.

Pozytywny wpływ sauny na zdrowie serca i długowieczność

Mówiąc o zaletach sauny, nie sposób nie wspomnieć o jej dobroczynnym wpływie na serce i cały układ krwionośny. Seanse cieplne są doskonałym sposobem na obniżenie ciśnienia krwi - wspomagają funkcjonowanie naczyń krwionośnych, a także zwiększają ich elastyczność, powodując zwiększenie przepływu krwi. Wizyty w saunie połączone z ogólnorozwojowym treningiem całego ciała mogą przyczynić się zatem do wsparcia pracy serca, zmniejszając prawdopodobieństwo wystąpienia zawału oraz rozwoju innych chorób układu krwionośnego.

Dobroczynne działanie sauny na silniejszy układ odpornościowy

Seanse w saunie to także doskonały sposób na podniesienie naturalnej odporności. Sauna wpływa korzystnie na produkcję białych krwinek oraz białek szoku cieplnego, które zapewniają ochronę komórkom przy wzroście temperatury ciała. Ponadto biorą one udział w reakcjach immunologicznych, które bronią organizm przed wirusami, bakteriami i innymi zagrażającymi naszemu zdrowiu czynnikami zewnętrznymi.

Tym samym wizyty w saunie zmniejszają ryzyko wystąpienia grypy, przeziębienia oraz innych chorób układu oddechowego. W przypadku obniżonej odporności doskonałym pomysłem może okazać się inwestycja w sauny domowe, dzięki którym z ich fantastycznych właściwości można korzystać w dowolnej chwili.

para korzysta ze zdrowotnych właściwości seansów w saunie

Działanie sauny na organizm i układ oddechowy

Jeśli podczas wizyty w saunie parowej zdecydujesz się na zastosowanie olejków eterycznych, zafundujesz sobie niezwykle skuteczną i prozdrowotną inhalację! Regularnie stosowana pomoże w walce z alergiami, powracającym katarem, zatkanymi zatokami i oczyści drogi oddechowe. Takie kąpiele cieplne mogą również stanowić dodatkową pomoc w farmakologicznym leczeniu astmy, poprawiając ukrwienie płuc, rozszerzając oskrzela i pozbywając się zalegającego w nich śluzu.

Właściwości zdrowotne sauny - poprawa stanu skóry

Korzystanie z sauny będzie polecane również osobom, którym zależy na poprawie kondycji i zdrowia skóry. Seanse w saunie to świetny sposób na oczyszczenie skóry z toksyn, odblokowanie porów oraz usunięcie gromadzącego się na jej powierzchni nadmiaru sebum. Wizyty mogą też być uzupełnieniem zabiegów mających na celu złuszczanie naskórka. Korzystny wpływ sauny na skórę to również poprawa jej elastyczności, zauważalne wygładzenie oraz redukcja blizn potrądzikowych.

Wpływ sauny na zdrowie - poprawa samopoczucia i wsparcie funkcji mózgu

Sauna działa dobroczynnie nie tylko na nasze ciało, ale również ducha! Regularne kąpiele cieplne działają odprężająco oraz przyczyniają się do produkcji endorfin, które nie bez powodu nazywane są hormonami szczęścia. Sauna może być zatem skutecznym dodatkiem do walki ze stresem, przemęczeniem, a nawet stanami lękowymi i depresją.

Co więcej, dowiedziono, że istnieje zależność pomiędzy wizytami w saunie a wytwarzaniem w mózgu specjalnych białek, które odpowiadają za ochronę oraz produkcję nowych komórek mózgowych (neuronów) oraz wspierają ich poprawne funkcjonowanie. Dzięki temu sauna sprzyja poprawie pamięci, koncentracji oraz zdolności szybkiego podejmowania decyzji i przyswajania nowych informacji.

Najczęściej zadawane pytania

Czy sauna zwiększa odporność organizmu?

Seanse w saunie to doskonały sposób na poprawę odporności. W trakcie sesji dochodzi do zwiększonej produkcji białych krwinek oraz białek szoku cieplnego, które chronią komórki i biorą udział w reakcjach immunologicznych. Dzięki temu systematyczne wizyty w saunie zmniejszają ryzyko wystąpienia grypy, przeziębienia oraz innych chorób układu oddechowego – szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Jak sauna działa na układ oddechowy?

Zastosowanie olejków eterycznych podczas seansu w saunie to przepis na skuteczną i prozdrowotną inhalację. Może ona stanowić istotne wsparcie w niwelowaniu objawów alergii, powracającego kataru i zatkanych zatok. Wizyty w saunie mogą również wspierać leczenie astmy poprzez poprawę ukrwienia płuc, rozszerzenie oskrzeli i usuwanie zalegającego w nich śluzu.

Jak sauna wpływa na serce i układ krwionośny?

Seanse w saunie są skutecznym sposobem na obniżenie ciśnienia krwi – wspomagają pracę naczyń krwionośnych oraz zwiększają ich elastyczność, w efekcie zwiększając przepływ krwi. Połączenie saunowania z treningiem ogólnorozwojowym może przyczynić się do wsparcia funkcjonowania serca oraz zmniejszyć ryzyko wystąpienia zawału i rozwoju chorób układu krwionośnego.

Jak sauna działa na samopoczucie?

Sauna ma dobroczynny wpływ zarówno na ciało, jak i na ducha. Sauna ma właściwości odprężające, a przy tym zwiększa produkcję endorfin, które są nazywane hormonami szczęścia. Tym samym sauna pozwala skuteczniej walczyć ze stresem, przemęczeniem, a nawet stanami lękowymi i depresją.

Czytaj dalej