Oferta dopasowana do potrzeb kupujących 14 dni na zwrot towaru bez przyczyny Pełne wsparcie przed i pozakupowe
alt text here 0
Twój koszyk jest pusty
alt text here alt text here

Sauna a nadciśnienie

Dom,

Choć sauna jest znana od wieków, a jej dobroczynny wpływ na organizm został doceniony w licznych badaniach naukowych, nie każdy może z niej korzystać. Wysoka temperatura oraz duża wilgotność powietrza przyczyniają się do spadku ciśnienia rozkurczowego krwi. Czy to oznacza, że nadciśnienie może stanowić przeciwwskazanie do takiej formy relaksu?

Czy sauna obniża ciśnienie krwi?

Faktem jest, że sesje w kabinie prowadzą do rozszerzenia naczyń krwionośnych, co skutkuje spadkiem ciśnienia. Należy jednak podkreślić, że równocześnie zwiększa się częstotliwość rytmu serca. Tym samym efekt związany z ubytkiem płynów staje się zrównoważony i nie powinien mieć istotnego znaczenia. Leczone nadciśnienie tętnicze (inaczej RR) nie stanowi więc przeciwwskazania do kąpieli parowych, a reakcje organizmu na wysokie temperatury są podobne zarówno u osób zdrowych, jak i mających problemy z RR.

Nadciśnienie a sauna – co trzeba wiedzieć na ten temat?

Sauna a nadciśnienie tętnicze to temat licznych prac badawczych. Według naukowców Centrum Prewencji i Rehabilitacji Instytutu Kardiologicznego Uniwersytetu Ottawy [1] sesje w saunie są bezpieczne nawet dla pacjentów z przewlekłymi chorobami żylnymi (CVD), ale tylko, jeśli w kabinie nie spędza się dużo czasu, a temperatury wewnątrz wynoszą maksymalnie 80 st. C. Sauna jest zatem zalecana. Istnieją jednak pewne ograniczenia, a szczególnie wśród pacjentów, u których ciśnienie krwi nie jest kontrolowane. Z dobrodziejstw kąpieli parowej nie mogą też korzystać osoby z niestabilną chorobą wieńcową, stenozą aortalną lub z niewydolnością serca.

nadciśnienie a sauna infrared

Sauna fińska a nadciśnienie

Sauna parowa, a zwłaszcza sauna fińska, może być użytkowana przez osoby, które mają nadciśnienie. Trzeba jednak pilnować, by temperatury wewnątrz nie osiągały maksymalnych wartości – najlepiej, by oscylowały w granicach od 60 do 80 st. C. W tym celu warto zająć miejsca na najniższych stopniach. Polewanie nagrzanych kamieni wodą nie jest wskazane, gdyż ogranicza to parowanie skóry i prowadzi do podwyższenia ogólnej ciepłoty ciała. Do interesujących rozwiązań zalicza się także sauna Infrared – zasilana za pomocą promienników elektrycznych, w której słupki rtęci wskazują dużo niższe wartości (maksymalnie 60 st. C).

Zadbaj o zdrowie, postaw na saunowanie!

Sauna, szczególnie we własnym domu czy ogrodzie, sprawdza się u osób cierpiących na wysokie lub niskie ciśnienie krwi. Regularne seanse zwiększają odporność organizmu i chronią przed infekcjami. Co więcej, z badań opublikowanych w 2017 przez naukowców z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii wynika, że saunowanie (a zwłaszcza regularne) dobrze wpływa na zdrowie [2]. W eksperymencie, który przeprowadzono, wzięło udział przeszło 1,6 tys. mężczyzn. Odkryto, że w grupie panów korzystających z kąpieli parowych od 5 do 7 razy w tygodniu nadciśnienie występuje rzadziej – ryzyko pojawienia się nieprawidłowości jest o 46% niższe w porównaniu z grupą badawczą osób odwiedzających saunę sporadycznie.

Źródła:

  1. M.L. Keast , K.B.Adamo, "The Finnish Sauna Bath and Its Use in Patients With Cardiovascular Disease". J Cardiopulm Rehabil 2000, 20 (4).
  2. Uniwersytet Wschodniej Finlandii. „Częste kąpiele w saunie pozwalają na kontrolowanie ciśnienia krwi”. ScienceDaily. ScienceDaily, 2017.
Czytaj również