Korzystanie z sauny ma wiele korzyści: odpoczynek, relaks, a także regeneracja ciała. Sauna działa również zdrowotnie na funkcjonowanie organizmu, ponieważ oczyszcza go z toksyn, a poprzez stymulację układu krwionośnego, podnosi jego wydolność. Korzystanie z dobrodziejstw sauny wydaje się zatem świetnym pomysłem po wyczerpującym treningu na siłowni. Jakie korzyści niesie ze sobą sauna po siłowni i którą najlepiej wybrać?

Korzyści z zastosowania sauny

Dobroczynne działanie sauny opiera się przede wszystkim na zmianach temperatury, jakim jest poddawane ciało. Wpływa to pozytywnie na wzmocnienie układu immunologicznego, co sprawia, że organizm podnosi swoją odporność. Wysoka temperatura ma wpływ przede wszystkim na lepsze odżywienie mięśni, ponieważ rozszerza naczynia krwionośne oraz przyśpiesza krążenie krwi. Proces ten przyczynia się do prawidłowej regeneracji mięśni.

Sauna po siłowni – tak, ale nie za długo

Po każdym treningu mięśnie muszą mieć czas, aby się zregenerować. Zaleca się korzystanie z sauny zaraz po siłowni, ale jedynie w krótkich sesjach. Natomiast dłuższy pobyt w ramach regeneracji warto zaplanować w te dni, które przeznaczasz na odpoczynek dla ciała. Intensywne pocenie się pozwala na pozbycie się wody z organizmu, co również ma miejsce podczas treningu, dlatego jeśli będziesz przedłużać pobyt w saunie zaraz po siłowni, będziesz czuć się odwodniony i zmęczony.

Warto zatem skorzystać z sauny dzień po siłowni lub kilka godzin po treningu. W tym czasie układ krążenia oraz rytm serca zdążą się unormować, a twoje mięśnie będą miały okazję na zregenerowanie się i odpoczynek.

Jaki rodzaj sauny jest najlepszy po siłowni?

Po siłowni zaleca się korzystanie z suchej sauny, czyli tak zwanej fińskiej. Swoją tradycję przynosi ona z Finlandii, gdzie sucha sauna domowa jest bardzo powszechnym zwyczajem. W kraju, gdzie przez większość roku ma się do czynienia z niskimi temperaturami, Finowie dzięki regularnemu korzystaniu z domowych saun, zachowują zdrowie i witalność.

Sauna sucha jest odpowiednia dla osób, które dobrze znoszą wysokie temperatury, mieszczące się w granicach 90-100 stopni przy wilgotności 5-10%. W tego rodzaju saunie mięśnie mają szansę zrelaksować się i zregenerować po ciężkim treningu, a skóra oczyścić się szybciej ze względu na obfite wydzielanie się potu. Stosunkowo nowym i ciekawym pomysłem na saunę - w szczególności dla seniorów - jest sauna infrared.